Wywiad z Przemo Łukasikiem, architektem i współzałożycielem pracowni medusagroup, zainaugurował projekt badawczy „Polskie Miasta Przyszłości 2050” Grupy Saint-Gobain oraz Towarzystwa Studiów nad Przyszłością. Istotą spotkań – w których wezmą udział m.in. Natalia Paszkowska (WWAA), prof. Zbigniew Karaczun (SGGW), Maciej Wójcik (TDJ Estate), Mateusz Figaszewski (Solaris) – jest dyskusja na temat perspektyw rozwoju urbanistyki i budownictwa, również w kontekście komunikacji i szeroko rozumianego środowiska.
Spotkania dotyczące przyszłości polskich miast to element długofalowej strategii Grupy Saint-Gobain, której przyświeca hasło „Making the world a better home”. Ich celem jest próba odpowiedzi na pytania co może przynieść przyszłość w kontekście życia w mieście, co powinno charakteryzować nowoczesne budownictwo i jak uczynić świat lepszym miejscem do życia. Rozmowy z architektami, naukowcami i biznesmenami prowadzi red. Dariusz Bugalski, były wieloletni dziennikarz radiowej Trójki, twórca podcastu K3.
Cykl wywiadów otworzyła rozmowa z Przemo Łukasikiem, wybitnym architektem i współzałożycielem pracowni medusagroup, której zespół zaprojektował m.in. wyrastające przy katowickim Spodku wieżowce .KTW, warszawską Akademię Highschool czy Halę Koszyki. – Żywię nadzieję, że najważniejszą substancją miast w dalszym ciągu będzie człowiek i relacje między ludźmi. Architektura i urbanistyka to nie jest opowieść jedynie o budynkach czy ulicach, ale właśnie o relacjach, które wywołuje każdy projekt – powiedział Przemo Łukasik w trakcie pierwszego ze spotkań, które dotyczyło dobrostanu (ang. well-being) w miastach przyszłości. – Dobre miasta to są te, w których ludzie dobrze funkcjonują – dodał Łukasik.
Dyskusje na temat miast przyszłości stanowią preludium projektu, którego kulminacyjnym elementem będzie przygotowanie raportu poświęconego polskim miastom w 2050 roku. Autorzy raportu – Grupa Saint-Gobain wraz z partnerem projektu, Polskim Towarzystwem Studiów nad Przyszłością – skupią się w nim nad obszarami dotyczącymi mieszkania, nauki, pracy i spędzania wolnego czasu w polskich miastach w przyszłości. W raporcie zaprezentowane zostaną miasta, w których nasycenie nowoczesnym budownictwem jest największe, będzie w nim również mowa o infrastrukturze wodno-ściekowej oraz transporcie w polskich miastach za 30 lat.
– Cieszę się, że marki ISOVER, RIGIPS i WEBER współtworzą projekt „Polskie Miasta Przyszłości 2050”. Jest on niezwykle ważny, ponieważ dotyczy nas wszystkich. Mówi o tym, w jakim otoczeniu chcemy żyć, jakie powinny być przestrzenie, w których kolejne pokolenia będą, mieszkać, uczyć się i pracować oraz w jakim środowisku będziemy mogli czuć się komfortowo – tłumaczy Agnieszka Słomińska, Dyrektor Marketingu ISOVER RIGIPS WEBER.
Więcej o projekcie można dowiedzieć się odwiedzając stronę internetową: https://www.saint-gobain.pl/polskie-miasta-przyszlosci-2050. Tam też dostępny jest już pierwszy z cyklu wywiadów, którego bohaterem jest Przemo Łukasik. Kolejne wywiady będą publikowane na stronie projektu, w kanałach społecznościowych Grupy Saint-Gobain oraz partnerów projektu co dwa tygodnie. Premiera raportu „Polskie Miasta Przyszłości 2050” planowana jest na grudzień bieżącego roku.
Projekt współtworzony jest przez marki należące do Grupy Saint-Gobain w tym ISOVER, RIGIPS i WEBER: ISOVER (www.isover.pl) - lider rynku wełny mineralnej, RIGIPS (www.rigips.pl) – producent najwyższej jakości płyt gipsowo-kartonowych oraz produktów suchej zabudowy wnętrz, WEBER (www.pl.weber) – twórca systemów ociepleń i podłóg, hydroizolacji i technologii napraw betonu.