Nowy wystrój Opery Królewskiej w Londynie, niezwykła konstrukcja z drewnianych kubików, ekscentryczny zestaw szafek i długa, elegancka ławka – oto zwycięzcy tegorocznej edycji konkursu Wood Awards. Wszystkie te projekty łączy jeden wspólny element –amerykańskie drewno liściaste. Zwycięzców konkursu Wood Awards poznaliśmy w dniu 19 listopada 2019 r. podczas gali rozdania nagród, która odbyła się w Carpenters’ Hall w Londynie. Organizowany od 1971 r. konkurs nagradza najlepsze projekty i instalacje wykonane z drewna.
W kategorii „Mały Projekt” zwyciężyła konstrukcja „MultiPly” autorstwa Waugh Thistleton Architects, wykonana z tulipanowca amerykańskiego. Nowy wystrój Royal Opera House, w którym wykorzystano czarny orzech amerykański, został wyróżniony w kategorii „Obiekty komercyjne i rozrywkowe”. Zestaw dwóch szafek „Littoral Chances” z twardego klonu amerykańskiego w wykonaniu Davida Gatesa zwyciężył w kategorii „Bespoke”, natomiast smukła i elegancka ławka „Long Bench” z czarnego orzecha amerykańskiego, zaprojektowana przez Iana McChesneya to tegoroczny zwycięzca w kategorii „Produkcja przemysłowa”.
– Tegoroczne wyniki konkursu Wood Awards to wspaniałe wyróżnienie dla amerykańskiego drewna liściastego. Każdy z czterech zwycięskich projektów ukazuje potencjał amerykańskiego drewna liściastego, jego wszechstronność i piękno – powiedział David Venables, Dyrektor AHEC na Europę.
______________________
KATEGORIA: MAŁY PROJEKT
„MultiPly”, tegoroczny zwycięzca Wood Awards w kategorii „Mały Projekt”, to konstrukcja wykonana z paneli z drewna klejonego warstwowo (CLT), po raz pierwszy wykonanych w Wielkiej Brytanii. Członkowie jury byli pod wrażeniem prostego designu, na który składają się moduły w formie kubików, komunikujące powtarzalność.
Konstrukcja o zerowym śladzie węglowym wykonany został z paneli z drewna klejonego warstwowo (CLT). Pionowa struktura z nałożonych na siebie modułów i schodów tworzy labirynt, który zachęca odwiedzających do nowego spojrzenia na zastosowanie drewna w architekturze i refleksji na temat budowania domów i miast. „MultiPly” pokazuje, w jaki sposób konstrukcje z drewna konstrukcyjnego można w dowolny sposób rekonfigurować, ponownie wykorzystywać w innych celach, a ostatecznie poddać recyklingowi.
Pawilon prezentowano łącznie w 3 lokalizacjach, i w każdej z nich przyjął on nieco inną formę. Nałożone na siebie moduły sprawiają wrażenie lekkości. Tymczasem za tą pozornie prostą formą kryje się całe spektrum wyzwań inżynieryjnych, związanych z zastosowaniem cienkich paneli CLT, wsporników dużych rozmiarów i projektem samej konstrukcji. „MultiPly” przesunął granice możliwości wykorzystania paneli CLT – można go przetransportować w płaskich paczkach i złożyć w niecały tydzień – dokładnie tak, jak meble do samodzielnego montażu w domu.
Pracownika architektoniczna: Waugh Thistleton Architects
Klient: Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC)
Inżynieria strukturalna: Arup
Główny wykonawca: Stage One
Produkcja paneli CLT: Construction Scotland Innovation Centre (CSIC)
Projekt oświetlenia: SEAM
Produkcja elementów drewnianych: Glenalmond Timber Company
Gatunek drewna: tulipanowiec amerykański
Dostawcy amerykańskiego drewna liściastego: Allegheny Lumber, Bingaman Lumber, Boss Lumber, Classic American Hardwoods, Collins Hardwood, North West Hardwoods, Northland Forest Products, Lathams Timber, Parton Lumber oraz Thompson Hardwoods.
______________________
KATEGORIA: OBIEKTY KOMERCYJNE I ROZRYWKOWE
Zwycięzca w kategorii: Projekt „Open Up” dla Royal Opera House
Lokalizacja: Londyn
Architekt: Stanton Williams
Klient: Royal Opera House
Inżynieria strukturalna: Arup, Robert Bird Group
Główny wykonawca: Swift Crafted Ltd
Stolarka: Birmingham Veneers Ltd, TT Gillard, Thornell Veneers Ltd
Spółka zarządzająca budową: Rise
Dostawca drewna: Missouri Walnut LLC
Dostawca fornirów: Reliance Veneer Co Ltd
Gatunek drewna: czarny orzech amerykański
Renowacja Royal Opera House w Londynie pod hasłem „Open Up” („Otwórz się”) miała za zadanie przeobrazić tę świątynię baletu i opery, a jednocześnie zrównoważyć tradycję i nowoczesność. Najważniejsze usprawnienia obejmowały m. in. nowe wejścia, w tym przeszklone wejście od strony Covent Garden, zupełnie nowy wystrój Linbury Theatre, powiększone foyer i tarasy, nowa kawiarnia, bary, restauracje i sklepy. Wszystko to sprawia, że budynek żyje także poza godzinami przedstawień. Przy wejściu uwagę wraca kamienna podłoga inkrustowana subtelnymi elementami z drewna, które dodaje wnętrzu ciepła.
Po zejściu do foyer Linbury Theatre, klimat wnętrz staje się bardziej intymny i teatralny, co potęgują warstwowo ułożone forniry, eleganckie drewniane uchwyty na drzwi i parkiet z litego drewna. Linbury Theatre jest w całości wyłożony czarnym orzechem amerykańskim, na wzór audytorium opery z 1858 roku, wyłożonej drewnem wiśni. Oświetlenie, izolacja akustyczna i sprzęt dźwiękowy zostały wbudowane w drewno. Jury konkursu Wood Awards było zachwycone faktem, że nowy projekt można uznać za oddzielny budynek, który niezauważalnie łączy się z główną częścią istniejącej konstrukcji.
______________________
KATEGORIA: PROJEKTY NA ZAMÓWIENIE
Sędziowie wybrali dwóch zwycięzców w podkategorii „Projekty na zamówienie”, należącej do kategorii „Meble i Produkty”. Są to szafki „Littoral Chances” 1 i 2 autorstwa Davida Gatesa, które wyróżniono za wizję oraz sposób adaptacji surowca do indywidualnego stylu.
Projektant / wykonawca: David Gates
Szklista emalia na panelach stalowych: Helen Carnac
Dostawca drewna: Adamson & Low, English Woodland Timber oraz Timberline
Gatunki drewna: twardy klon amerykański, dąb europejski, dąb bagienny, jawor falisty, cedr libański i daglezja zielona
Ten zestaw składający się z pozornie niepasujących do siebie szafek wykorzystuje piękno przypadkowych kompozycji. Autor projektu, David Gates, interesuje się architekturą przemysłową i rolniczą, a w szczególności pomostami i wieżami, a także przedmiotami, które można w takich miejscach znaleźć, np. różnego rodzaju pojemnikami czy skrzynkami. Zachwyca go też równowaga i piękno przypadkowych kompozycji – to, jak nałożone na siebie obiekty prezentują się niczym rzeźby. Drewno do wykonania szafek było piłowane, skrobane, heblowane, a nawet rozrywane – wszystko po to, by podkreślić różnorodność jego powierzchni.
Szafki mogą tworzyć wrażenie chaosu i improwizacji, choć tak naprawdę zostały starannie wykonane przy użyciu tradycyjnych technik konstrukcyjnych, zaadaptowanych do współczesności. Eliptyczny przekrój nóg szafek przypomina maszt jachtu, co stanowi nawiązanie do krajobrazu wodnego.
______________________
KATEGORIA: PRODUKCJA PRZEMYSŁOWA
Projekt „Bench” Iana McChesneya to tegoroczny zwycięzca w kategorii „Produkcja przemysłowa”.
Projektant: Ian McChesney
Wykonawca: Benchmark
Dostawca drewna: PB Hardwoods oraz English Woodlands Timber
Gatunki drewna: dąb europejski lub czarny orzech amerykański
Te kunsztowne ławki powstały w dwóch rozmiarach. Ławka galeryjna jest przeznaczona do ustawienia na środku pomieszczenia i ma 900 mm głębokości, co pozwala na siadanie po obu jej stronach. Z kolei ławka do foyer o głębokości 600 mm ustawiana jest przy ścianie, umożliwiając siadanie tylko z jednej strony.
Delikatnie zaokrąglone siedzisko sprawia, że ławka wygląda bardzo naturalnie. W pierwszej fazie meble te zostały wyrzeźbione przy użyciu 5-osiowej frezarki CNC, a następnie złożone i wykończone ręcznie, aby nadać im eleganckie krawędzie. Ławki są pokryte naturalnymi olejkami woskowymi, które podkreślają naturalne właściwości drewna.
ZWYCIĘZCA W KATEGORIACH GOLD AWARD I PROJEKTY PRYWATNE
W tegorocznej edycji Wood Awards jurorzy zdecydowali się przyznać nagrodę w kategorii „Gold Award” oraz „Projekty prywatne” projektowi Cork House. „Gold Award” jest przyznawana jednemu ze zwycięskich projektów w dowolnej kategorii.
„To niezwykle ciekawy obiekt – nie tylko dom, ale także projekt badawczy” – przyznała Ruth Slavid, jedna z jurorek konkursu.
Lokalizacja: Eton
Architekci: Matthew Barnett Howland, Dido Milne i Oliver Wilton
Klient: Matthew Barnett Howland i Dido Milne
Inżynieria strukturalna: Arup
Główny wykonawca: Matthew Barnett Howland z M&P London Contractors Ltd
Stolarka: Whyte & Wood
Wykonanie bloków korkowych na frezarce CNC: Wup Doodle
Stolarka wewnętrzna: Nic Rhode Furniture
Meble: Tom Graham Workshop
Dostawca drewna: NFP Europe Ltd
Gatunki drewna: portugalski dąb korkowy, sosna nowozelandzka, świerk estoński, cedr czerwony kanadyjski/amerykański, świerk austriacki i biały dąb amerykański
Cork House zbudowano niemal w całości z drewna. Zarówno monolityczne ściany, jak i przypominający piramidy dach wykonano z nośnego korka ekspandowanego. Produkuje się go z kory portugalskiego dębu korkowego, z której powstają także korki do butelek. Cork House jest pomyślany jako zestaw składający się z prefabrykowanych elementów – korkowe bloki najpierw wykonano na frezarce w warsztacie, a następnie złożono na miejscu, bez użycia kleju czy zaprawy murarskiej. W sumie na Cork House składa się 1268 bloków korkowych, które pod koniec cyklu życia budynku będą mogły zostać ponownie wykorzystane.
Platformę podłogową z drewna klejonego warstwowo wykończono dębowymi deskami podłogowymi. Platforma opiera się na belkach z drewna Accoya, czyli drewna modyfikowanego chemicznie, które są z kolei wsparte na stalowych palach wierconych. Drewno Accoya wykorzystano także do wykonania drzwi, okien i stopni zewnętrznych. Na dachu i tylnej elewacji budynku zastosowano deskowanie z cedru czerwonego, a całą stolarkę wewnętrzną i meble wykonano ze świerku. We wnętrzu domu różne gatunki drewna tworzą bogate i ciepłe wnętrze, oddziałujące na wiele zmysłów.