Perspektywy rozwoju polskiego rynku budowlanego są coraz bardziej zróżnicowane regionalnie. Jedno jednak pozostaje bez zmian – skala planowanych inwestycji wciąż rośnie. Mimo bardzo zmiennych warunków polityczno-gospodarczych, strategiczne projekty infrastrukturalne i energetyczne stopniowo przesuwają się z fazy planów do realizacji. Najnowszy raport firmy badawczej Spectis pokazuje, w których województwach planowany jest największy wolumen planowanych inwestycji i w jakich segmentach budownictwa skupia się istotny potencjał rozwojowy.
Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis zatytułowanego „Rynek budowlany w Polsce 2025-2030 – analiza 16 województw”, łączna wartość 960 największych realizowanych i planowanych inwestycji w 16 regionach Polski szacowana jest na 910 mld zł, wobec 880 mld zł rok wcześniej.
Na potrzeby raportu analitycy firmy Spectis przeanalizowali prawie tysiąc inwestycji mających największy wpływ na przyszłą koniunkturę na lokalnych rynkach budowlanych. W każdym województwie analizie poddano 60 najważniejszych inwestycji (po 30 z segmentów budownictwa kubaturowego oraz inżynieryjnego). Łączna wartość flagowych projektów w fazie budowy wynosi 165 mld zł (wobec 152 mld zł rok wcześniej), a projektów na etapie przetargu, planowania bądź wstępnej koncepcji – 745 mld zł (730 mld zł rok wcześniej).
Średnio na jedną analizowaną inwestycję przypada kwota 950 mln zł, z czego dla budynków jest to 470 mln zł, a dla obiektów inżynieryjnych – 1,43 mld zł. Jeśli chodzi o inwestycje inżynieryjne, na tak wysoką średnią wartość wpływ ma kilkanaście mega-projektów, wartych dziesiątki miliardów złotych. W przypadku tych przedsięwzięć istnieje jednak poważne ryzyko opóźnień oraz tego, że niektóre z nich w ogóle nie zostaną zrealizowane.
Analiza planów inwestycyjnych wskazuje na to, iż liderami pod względem wartości projektów są województwa pomorskie i mazowieckie. W każdym z tych regionów wartość 60 największych inwestycji przekracza 100 mld zł.
Jeśli chodzi o region pomorski, wiodącymi segmentami w najbliższych latach będą: budownictwo energetyczno-przemysłowe i hydrotechniczne, a także kolejowe, drogowe i mieszkaniowe.
Na Mazowszu najwięcej dużych inwestycji planowanych jest w takich segmentach inżynieryjnych jak: energetyczno-przemysłowy, drogowy, kolejowy i mostowo-tunelowy. Natomiast z segmentów kubaturowych najwięcej będzie się działo w budynkach transportu i łączności (realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego), budynkach biurowych oraz budynkach użyteczności publicznej.
Na kolejnych pozycjach, jeśli chodzi o łączną wartość projektów, plasują się województwa wielkopolskie, dolnośląskie i łódzkie (powyżej 60 mld zł). Atrakcyjność inwestycyjną tych trzech regionów wyraźnie poprawiła rządowa decyzja o budowie Kolei Dużych Prędkości (tzw. linia Y), której łączny koszt (wraz z odcinkiem mazowieckim) wyniesie ponad 80 mld zł.
W przypadku planowanych spektakularnych inwestycji inżynieryjnych oprócz przygotowywanego Centralnego Portu Komunikacyjnego (Mazowieckie), linii kolejowej KDP Y (przechodzącej przez 4 województwa) oraz pierwszych bloków jądrowych (Pomorskie) należy wymienić także: Port Gdańsk – Port Centralny, Port Gdynia – Port Zewnętrzny, linię kolejową Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna (Małopolskie), S6 Zachodnią Obwodnicę Szczecina, III linię metra w Warszawie, most energetyczny północ-południe (5 województw), modernizację linii kolejowej E75, infrastrukturę kolejową – Rejon Przeładunkowy Małaszewicze (Lubelskie) oraz głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu wraz z pogłębieniem toru wodnego (Zachodniopomorskie).
Duże planowane projekty kubaturowe, poza CPK, to np.: Pałac Saski, Centrum Badawczo-Analityczne Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH - Państwowego Instytutu Badawczego oraz rozbudowa i modernizacja Centrum Onkologii Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie (Mazowieckie), rozbudowa Euroterminala Sławków (śląskie), budowa zakładu odzysku metali w Zawierciu (Śląskie), Szpital Uniwersytecki w Świlczy (Podkarpackie), fabryka papieru w Szczecinku (Zachodniopomorskie), a także liczne centra logistyczne w regionach zachodnich.