• Strona główna
  • Dekarz i monter – stabilne zatrudnienie i wysokie zarobki

Dekarz i monter – stabilne zatrudnienie i wysokie zarobki

28 marzec 2025  

O tym dlaczego opłaca się zostać dekarzem albo monterem stolarki oraz dlaczego integracja sektora edukacji budowlanej z biznesem jest niezbędna do życia obu opowiada Paweł Kołbon, Kierownik Centrum Szkoleń i Współpracy z Wykonawcami FAKRO, vice prezes Polskiej Izby Budownictwa, organizator II Kongresu Edukacji Budowlanej.

FAKRO było organizatorem II Kongresu Edukacji Budowlanej. Jakie były główne cele tegorocznej edycji tego wydarzenia?
Głównym celem Kongresu była integracja sektora edukacji budowlanej z biznesem. Chcieliśmy stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń i pomysłów, które pomogą młodym ludziom lepiej przygotować się do wejścia na rynek pracy w branży budowlanej. Ponadto, zależało nam na podniesieniu jakości kształcenia zawodowego oraz pokazaniu, że zawody takie jak dekarz czy monter stolarki budowlanej to bardzo atrakcyjne ścieżki kariery, które dają nie tylko stabilne zatrudnienie, ale i ogromne możliwości rozwoju.

Rynek pracy się zmienia, podobnie jak korzyści wynikające z wyboru ścieżki zawodowej. Co zyska młody człowiek, który zdecyduje się być dekarzem, czy monterem stolarki? 
Zawody dekarza i montera stolarki budowlanej oferują wiele korzyści, szczególnie w kontekście obecnych wyzwań na rynku pracy. Przede wszystkim, te profesje zapewniają stabilne zatrudnienie i wysokie zarobki. Branża budowlana ciągle się rozwija – mamy do czynienia z dużą liczbą nowych inwestycji, a także z rosnącym zapotrzebowaniem na termomodernizację i renowację istniejących budynków. Z racji deficytu wykwalifikowanych fachowców, specjalistów w tych zawodach ciągle poszukują firmy budowlane, co daje pewność stabilnego zatrudnienia. Ponadto, doświadczeni dekarze i monterzy stolarki budowlanej mogą liczyć na bardzo atrakcyjne wynagrodzenie. Kolejną zaletą jest wykorzystanie nowoczesnych technologii, które znacząco ułatwiają pracę. Nowoczesne materiały, systemy montażowe oraz cyfryzacja – np. drony do inspekcji dachów czy aplikacje do projektowania konstrukcji – sprawiają, że praca jest bardziej precyzyjna i mniej czasochłonna. Nie można też zapominać o elastycznej ścieżce kariery, która jest jednym z kluczowych atutów tych zawodów. Po zdobyciu doświadczenia, dekarze i monterzy stolarki mogą rozważyć założenie własnej firmy, a także rozwój kariery w kierunku szkoleń czy doradztwa technicznego. To zawody, które oferują nie tylko dobrą stabilność finansową, ale także ogromne możliwości zawodowe i rozwojowe.

Brzmi dobrze, jednak podczas Kongresu, jego uczestnicy wyciągnęli nie do końca optymistyczne wnioski…. 
Podczas prezentacji programu „zawód przyszłości DEKARZ”, który jest wiodącym programem edukacyjnym Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy, zdecydowanie zauważyliśmy, że zawody te są niedoceniane, mimo iż oferują ogromny potencjał. Niestety, zawody rzemieślnicze, w tym dekarz i monter stolarki budowlanej, są często pomijane w mediach. Nie wolno pominąć w tym miejscu działań zmierzających do zmiany wizerunku zawodów budowlanych wśród rodziców. To bardzo ważny element promocji, ponieważ wielu młodych ludzi wybiera inne kierunki, bo ich rodzice nie dostrzegają potencjału w zawodach technicznych.

Jak zmieniać, a raczej pokazywać prawdziwy wizerunek współczesnego dekarza, czy montera stolarki? 
Na pewno warto przygotować i kierować do nich osobne kampanie edukacyjne, np. w postaci artykułów, filmów i webinariów, spotkań z doradcami zawodowymi, którzy przedstawią dostępne możliwości realizowania się młodych ludzi w branży budowlanej. W tym celu planujemy szeroką kampanię promującą te zawody, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i społecznościowych. Z pomocą influencerów i profesjonalnych materiałów edukacyjnych, chcielibyśmy pokazać, jak nowoczesne, innowacyjne i dochodowe mogą być zawody związane z budownictwem. Wspólnie z uczestnikami Kongresu podjęliśmy decyzję o intensyfikacji działań promujących te zawody. Uważamy, że kluczowe jest, aby młodsze pokolenia dostrzegły ich potencjał i możliwości, jakie niosą. Jednym z pomysłów Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy na wzmocnienie pozycji dobrych rzemieślników jest np. wprowadzenie ulg na ubezpieczenia domów dla osób, które zdecydowały się na zaangażowanie do pracy wyspecjalizowanych i polecanych firm rzemieślniczych, które mają potwierdzone kwalifikacje oraz udzielają gwarancji na swoje usługi. Innym wnioskiem zgłoszonym do dalszych działań było też organizowanie wspólnych konferencji dla doradców zawodowych i lokalnych przedsiębiorstw. 

Wspomniano o problemie braku wykwalifikowanych nauczycieli w zawodach budowlanych. Jakie rozwiązania rozważacie w tym zakresie?
Zwrócono też uwagę na duże braki kadrowe w nauczaniu przedmiotów zawodowych, szczególnie w przypadku technika dekarstwa. Brak nauczycieli to rzeczywiście jedno z głównych wyzwań, z którym się borykamy. Wspólnie z przedstawicielami firm budowlanych i organizacji branżowych musimy stworzyć strategie, które przyciągną do nauczania nowych specjalistów, zwłaszcza tych, którzy posiadają doświadczenie zawodowe. Pojawiają się już pierwsze pomysły, jak nagroda dla szkoły, która najlepiej promuje zawody budowlane, np. za uruchomienie klasy w pożądanych zawodach, współpracę z firmami, nowoczesne podejście do kształcenia. Program "Szkoła partnerska", w którym to wyróżniające się placówki mogą otrzymać certyfikat i wsparcie merytoryczne od stowarzyszeń branżowych czy firm. Wierzę, że wypracowane wspólnie listy działań pozwolą nie tylko skutecznie promować zawody budowlane, dekarza i montera stolarki budowlanej, ale także – mam nadzieję – dostarczą dyrektorom szkół konkretnych narzędzi do zachęcania uczniów do wyboru właśnie tych ścieżek kariery. Podjęliśmy również temat zaangażowania organizacji branżowych na rzecz tworzenia nowych zawodów i współpracy ze szkołami. Przedstawiciel Związku Polskie Okna i Drzwi zaprezentował zawód Montera Stolarki Budowlanej oraz formy promocji tego zawodu wraz z planami działań na przyszłość.

Czyli współpraca branży z sektorem edukacji, to dobry trop. Jakie działania podejmuje firma FAKRO, aby wspierać rozwój zawodów budowlanych, szczególnie dekarzy i monterów stolarki budowlanej?
Jako firma, która od lat wspiera sektor budowlany, szczególnie w zakresie stolarki okiennej, angażujemy się w różne inicjatywy, które mają na celu rozwój kadry w tej branży. Uczestniczymy w organizowaniu szkoleń, warsztatów oraz konferencji, takich jak Kongres Edukacji Budowlanej, które umożliwiają bezpośrednią wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami branży a szkołami. Ponadto, współpracujemy z uczelniami i szkołami zawodowymi, pomagając młodym ludziom zdobywać wiedzę praktyczną i teoretyczną w zakresie nowych technologii w budownictwie, w tym w montażu stolarki budowlanej. Na liście działań znalazły się też organizacja zawodów branżowych, konkursów i wydarzeń dla uczniów, możliwości wyjazdów szkoleniowych do firm producentów, czy choćby uruchomienie stypendiów i nagród dla najlepszych uczniów szkół budowlanych, co zachęci młodych ludzi do wyboru tej ścieżki zawodowej. Prezentacje sukcesów młodych specjalistów, np. wywiady z młodymi dekarzami i monterami, którzy prowadzą dobrze prosperujące firmy, którzy po szkole budowlanej szybko awansowali i osiągnęli sukces w branży.

Kongres Edukacji Budowlanej to także platforma do nawiązywania współpracy między szkołami zawodowymi a biznesem. Jakie są plany firmy FAKRO na przyszłość w tej kwestii?
Chcielibyśmy kontynuować naszą współpracę ze szkołami zawodowymi, zwłaszcza tymi, które kształcą uczniów w zawodach budowlanych. Chcemy wspierać szkoły w tworzeniu programów edukacyjnych, które uwzględniają najnowsze technologie i trendy w branży budowlanej. Ponadto, zależy nam na zwiększeniu liczby praktyk zawodowych, które będą bezpośrednio powiązane z potrzebami rynku pracy. Współpraca z firmami budowlanymi, jak również z organizacjami branżowymi, jest kluczowa, aby młodzi ludzie mogli zdobywać umiejętności praktyczne i wchodzić na rynek pracy z solidnym przygotowaniem.

Jakie działania planujecie w najbliższej przyszłości, aby kontynuować rozwój Kongresu Edukacji Budowlanej i jego postulatów?
Po Kongresie, wybraliśmy nową, dynamiczną grupę liderów w Sekcji Szkół Budowlanych, którzy już teraz zaplanowali kolejne kroki. Na funkcję Prezesa Sekcji wybrano Dorotę Bajor, Dyrektorkę Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska i Usług z Elbląga. W zarządzie Sekcji znaleźli się też – wybrani głosami obecnych Dyrektorów szkół - Edyta Wiernicka, Dyrektorka Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 3 z Piotrkowa Trybunalskiego, Arkadiusz Dratwa, Dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych z Poznania oraz Marcin Kuls, Dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych z Inowrocławia. Nowo ukonstytuowane władze Sekcji od razu podjęły decyzję o kolejnym spotkaniu zarządu i wyznaczyli sobie priorytetowe działania na najbliższe tygodnie. Naszym priorytetem będzie kontynuowanie dialogu z branżą, organizowanie kolejnych spotkań, a także promowanie zawodów budowlanych wśród młodych ludzi. Kluczowe będzie również zaangażowanie szkół do aktywnego promowania tych zawodów, oferowanie wsparcia merytorycznego i współpracy z najlepszymi firmami. Wspólnie mamy nadzieję na pozytywne zmiany w edukacji budowlanej.

www.fakro.pl

REKLAMA:
REKLAMA:
REKLAMA: