• Strona główna
  • Nowoczesna szkoła wkomponowana w śląską architekturę

Nowoczesna szkoła wkomponowana w śląską architekturę

6 maj 2021  

Prostota, nowoczesność oraz elegancka monumentalność – tak w skrócie można opisać nowy budynek dydaktyczny oraz halę sportową I Liceum Ogólnokształcącego Dwujęzycznego im. E. Dembowskiego w Gliwicach. Nowy obiekt nawiązuje do charakterystycznej zabudowy Śląska, co mocno podkreśla zastosowanie cegły klinkierowej na elewacji.

Nowy obiekt składa się z części sportowej oraz dydaktycznej. Te dwie funkcje zostały także odzwierciedlone w formie i kolorystyce budynku, gdzie elewacja części dydaktycznej została wykonana z ciemnej cegły klinkierowej, natomiast część sportowa została obłożona jasną cegłą.  

Chcieliśmy wkomponować budynek w istniejącą tkankę urbanistyczną i dopasować go do już istniejącego, zabytkowego budynku szkoły. Bryła segmentu dydaktycznego, poprzez charakterystyczne „przełamanie”, kontynuuje linię zabudowy budynku szkoły. Na parterze w pełni przeszklona, została nadwieszona nad wejściem z dwóch stron - od ulicy i od dziedzińca szkoły – tłumaczy architekt Mateusz Manecki, autor projektu. Rytmiczny podział okien oraz sposób wykończenia tworzy również bezpośrednią kontynuacje architektury reprezentowanej przez budynek sąsiadującej Politechniki Śląskiej.

Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego Dwujęzycznego im. E. Dembowskiego w Gliwicach, Adam Sarkowicz, dodaje, że architekci tak zaprojektowali budynek, aby wygospodarować na zewnątrz część rekreacyjną i sportową dla uczniów. Przy szkole powstały także boiska do piłki nożnej oraz do koszykówki z nawierzchnią bezpieczną, co stwarza funkcjonalną i przyjazną uczniom strefę aktywnego odpoczynku.

Część dydaktyczna obiektu ma 3 piętra. Na każdym z nich znajduje się sala wykładowa, która może pomieścić 32 uczniów oraz dwie sale doświadczalne przygotowane do prowadzenia zajęć dla 16 osób. Sale warsztatowe mają przesuwną ścianę, która daje możliwość ich połączenia. Zostaną one wyposażone w taki sposób, aby każdy uczeń mógł sam przeprowadzić doświadczenia. Na pierwszym piętrze przewidziano sale do nauki biologii, drugie piętro zostało przeznaczone do prowadzenia zajęć z fizyki, natomiast na trzecim piętrze uczniowie będą poznawać tajniki chemii. Każda sala dydaktyczna zostanie wyposażona w stół doświadczalny, aby nauczyciel mógł przeprowadzić doświadczenie pokazowe. – Nasi uczniowie najlepiej zdają maturę z fizyki w cały kraju. Jesteśmy jedną z dwóch publicznych szkół w województwie Śląskim, które dają możliwość zdawania matury międzynarodowej. Dlatego tak bardzo zależało nam na tym, aby uczniowie mieli jak najlepsze warunki zdobywania wiedzy. Istniejący budynek szkoły został wybudowany w 1915 r. i nie spełniał aktualnych wymagań – mówi dyrektor Sarkowicz, który czuwał nad całością inwestycji.

W zabytkowym budynku szkoły znajdowała się bardzo mała sala sportowa, która nie do końca spełniała potrzeby użytkowników. W nowym obiekcie powstała pełnowymiarowa sala do gry w piłkę ręczną (20 x 40 m) z możliwością podziału na 3 mniejsze części. W budynku znajdują się także pomieszczenia sanitarne oraz szatnie, a nad nimi wygospodarowano miejsce na siłownię. Są również trybuny, które mogą pomieści 150 osób.

- Budynek szkoły zaprojektowaliśmy w taki sposób, aby była możliwość korzystania z części sportowej także wtedy kiedy szkoła jest zamknięta. Przewidzieliśmy dodatkowe wejście do części sportowej oraz możliwość całkowitego zamknięcia pozostałej części budynku – wyjaśnia Mateusz Manecki.

Dzięki nowej inwestycji 600 uczniów będzie mogło uczyć się w nowoczesnych i świetnie wyposażonych salach dydaktycznych i doświadczalnych oraz korzystać z pełnowymiarowej hali sportowej. Teraz młodzi ludzie mają szansę osiągać jeszcze lepsze wyniki w nauce.

Autorzy Projektu:
Generalny Projektant: dr inż. arch. Mateusz Manecki
Projektant: mgr inż. arch. Bartosz Falkowski
Współpraca: mgr inż. arch. Klaudia Woźniak
mgr inż. arch. Maciej Oczkowski
Konstrukcja: mgr inż. Łukasz Zatorowski
Instalacje sanitarne: mgr inż. Sławomir Gubała
Instalacje elektryczne: mgr inż. Paweł Woszczek

Tagi:   architektura